Člověk by si možná myslel, že takový copywriter nepotřebuje téměř nic. Jednoduše si vystačí s počítačem a klávesnicí. Vystačí, tak hodinku. Pak už se o slovo přihlásí další a další potřeby, bez jejichž uspokojení se slova začnou vytrácet. Kterých sedm nezbytností potřebuje profi copywriter nejen, aby přežil, ale aby vytvořil dokonalý text, který přinese kýžený efekt?

Celý den
Režim je potřeba. U copywriterského řemesla je to ale trošku jinak. Ano, je dobré si psaní naordinovat například na pět dnů v týdnů a na nějaký záchytný časový úsek, ale také se vyplatí nedržet se zavedeného řádu zuby nehty. Proč? Někdy se totiž lépe píše ráno a jindy zase večer. Někdy 3 hodiny a někdy klidně 8 hodin, když se člověk dostane do flow. Pokud chce tedy copywriter vytvořit fakt skvělý text, měl by poslouchat své vlastní pocity.
Tady úplně neplatí „nejdřív práce, potom zábava“. Někdy je to nejlepší přesně naopak.
Vnější podmínky
Každý copywriter si musí určit sám, co pomáhá zvyšovat jeho efektivitu při psaní.
- Samota vs. ruch kavárny, firemní kanceláře či coworku
- Typ notebooku, klávesnice a myši (moji favorité: notebook Acer Swift, klávesnice Yenkee YKB 2000 CSWE, myš Logitech MX Master 3S)
- Klasický vs. polohovatelný stůl, u kterého jde i stát (můj favorit je od značky DELSO)
- Dvě obrazovky pro ještě větší komfort (já mám BENQ)
- Jedno místo vs. celý svět při nomádění
Změna místa je při psaní textů velmi obohacující, protože přináší spoustu nových vjemů.
Pokud se ti špatně píše, možná je to tím, co slyšíš. Někdy nakopne do psaní hudba, jindy se lépe píše v tichu. Každý preferuje něco jiného a v jinou dobu. Za sebe mohu doporučit klasiku – aktuálně mám nejraději Mozartovu skladbu Sonata for Two Pianos. Dále pak Queen, Roxette nebo jakýkoli rock. Obecně mě nejméně ruší písničky z devadesátek a hezky povzbuzují mé tvoření. Možná proto, že jsem za jejich zvuku vyrůstala.
Vnitřní rozpoložení
Co je pro psaní textů lepší? Dobrá nálada, nebo deprese?
Copywriting je umění a copywriter je umělec. Je to někdo, kdo tvoří. Kdo musí zapojit mozek a kreativně vymyslet nejlepší možné řešení tak, aby se líbilo nejen jemu a zadavateli, ale ideálně i spoustě dalším smrtelníkům. Takže žádná brnkačka, to mi věřte.
Ovšem zpět ke slovu „umělec“. O umělcích se traduje, že jejich nejlepší díla vznikají v extrémních náladách. Noří se do temnoty, aby se mohla otevřít stavidla nevyčerpatelné záplavy hlubokých myšlenek a nápadů. Hledají světlo na konci tunelu, které je proslaví. Údajně jedou na drogách, psychotropních látkách, ovíněni nebo posilněni i tvrdším alkoholem… Tak se to alespoň říká. To je totiž podle všeho dostane do stavu, kdy je jim úplně báječně, nebo úplně pod psa. A pak se zrodí to opěvované veledílo.
Kdepak. Třeba u mně to takhle nefunguje. Já nejraději píšu a tvořím s dobrou náladou, v radostném flow, kdy jedna skvělá myšlenka střídá druhou. Stačí se radovat z každé drobnosti a zlepší se nejen psaní, ale i celková kvalita života. Protože pozitivní myšlenky přitahují pozitivní výsledky. Ale nezapomeň. I úplné dno je skvělým odrazovým můstkem.
Pravidelný pohyb
Copywriter sedí často na zadku. Anebo stojí, když si dopřál vysouvací stůl. Když k tomu ale nepřidá pravidelný pohyb – ideálně jakýkoli pohyb alespoň 15 minut denně – pak začne jeho tělo strádat a spolu s ním začne intenzita nápadů a spásných myšlenek řídnout.
Aby mohly s lehkostí vznikat svěží texty, tělo a hlava by měly být v rovnováze. Nelze celé dny jen něco vymýšlet. A právě pohyb a sport dají hlavě nejlépe odpočinout.
Základní lidské potřeby
Spánek, jídlo a pobyt venku na slunci. To jsou nezbytné věci, bez kterých se vytrácí důležité fráze a věty přestávají po čase dávat smysl. Ovšem pozor!
Mít hlad je někdy rovněž užitečné. Takový hladový umělec má čistou hlavu, protože má čistá střeva. V tom okamžiku často nastává to nejlepší flow a texty vznikají s minimálním úsilím. Oproti tomu spánek a pobyt venku si neodpírej. Při jejich nedostatku možná na chvíli pocítíš velký příliv nápadů a energie, když se tělo zapne do úsporného režimu, ale pak přijde velký a hluboký propad bez inspirace a kloudných textů.
Vypnout mozek
Nejen sport je skvělým vypínačem přemýšlení a zdrojem spontánních vizí. Nenahraditelnou studnou nápadů a inspirace jsou také například domácí práce nebo obyčejné sprchování.
Stačí vložit ruce do dřezu a umývat jedno nádobí za druhým, plnit nebo vyklízet myčku, věšet a skládat vyprané prádlo, utírat prach, hníst těsto nebo sekat zahradu či monotónně natírat plot. Neuvěřitelně pomáhá odpojit se od sociálních sítí, vypnout televizi i rádio a soustředit se jen na danou činnost. Teprve pak se začnou dít věci!
Pro mě osobně je nejlepším zdrojem inspirace sprchování, kdy jakoby spolu se stékajícími čůrky vody odtekly do odpadu utkvělé a konzervativní myšlenky a utvořil se prostor pro nové nápady. Továrna nápadů se mi často naplno rozjíždí také při venčení pejska. Stačí schovat telefon, vypnout hlavu a jen tak koukat, jak si naše Emily kouše klacek nebo jen tak čichá.
Nadání a znalost jazyka
A nakonec to nejdůležitější. Aby copywriter skutečně přežil a uživil se psaním, musí odevzdávat skvělé texty. Takové, které hezky plynou, neobsahují chyby a jsou SEO friendly (optimalizované pro vyhledávače). Dneska už s tím copywriterovi dokáže poměrně obstojně pomoci umělá inteligence, ale lidský faktor má stále svou obrovskou váhu.
Perfektně zvládnutá gramatika a stylistika dají textům formu, znalost klíčových slov a promyšlená práce s nimi přiláká vyhledávače a zákazníky – to vše se dá naučit. Co je však naprosto zásadní a nenahraditelné, to je nadání a cit pro skládání slov a tvorbu vět, schopnost empatie a netradiční nápady. Je to dar od boha, kterého je potřeba si vážit.
Několik rad pro psaní marketingových textů
Vyplatí se zapojit všechny čtenářovy smysly i potřeby (Maslovowa pyramida potřeb).
Piš pro někoho, koho znáš. Piš, o tom, co máš rád. Piš, jak mluvíš.
Text by měl být jako kvalitní sendvič – super začátek a konec a hodnotná náplň uvnitř.
5 tipů, aby se dobře psalo
Na závěr mám pro tebe ještě něco navíc. Mé vlastní zkušenosti z praxe.
- Čtení – před spaním, během dne a klidně ráno ještě před prací. Podle chuti beletrii, inspirativní nebo humorné knížky. Výborné pro rozšiřování slovní zásoby a rozhledu.
- Intuice – opravdu se vyplatí poslouchat své tělo. To znamená psát (klidně celý den), když to jde téměř samo, a naopak odpočívat, když si o to tělo řekne. Zejména ženy copywriterky by měly poslouchat svůj cyklus a naplno být Cyklická žena.
- Úroveň – nějakou dobu je to pohodlné, pracovat doma v teplácích a mikině. Mám ale vyzkoušeno, že psaní mi jde ještě lépe, když se na to připravím. Jako bych šla do práce. Hezky se obléknu, namaluju a vzdám tím úctu sama sobě i své práci. Zkrátka je fajn obléknout se do „pracovního”, pokud pracuješ z domu.
- Klid – je potřeba nastavit si hranice. Tento bod není o hluku kolem, ale o rozptylování členy rodiny, spolubydlícími nebo kolegy. Není možné pracovat, když vám pořád někdo něco povídá, chodím kolem a zkrátka vám nedá možnost se plně soustředit.
- Volno – magická formulka worklifebalance má opravdu smysl. Zejména při práci na volné noze a z domu si prostě musíte zachovat volný víkend nebo alespoň dva volné dny během týdne, kdy se vůbec nepíše. Kdy nastává čas pročistit si hlavu třeba meditací nebo procházkou v lese. Odpočinek je nesmírně důležitý. A to i pro oči během samotného psaní. Vyplatí se pohlédnout alespoň co 30 minut do dálky.